Ho in mano il BD della nuova edizione di Goodfellas, ma potrò vederlo solo la semana prossima, anche se sono straconvinto che anche qui, come nel caso di Apollo 13 non ci sia nulla da recriminare, cioè il trasferimento e il relativo BD sono perfetti.
Nel frattempo vi propongo un estratto di un post di Robert Harris, preso appunto dalla discussione di Goodfellas 25° anniversario riguardante la solita diatriba che si scatena sulle colorimetrie ogni volta che c'è un nuovo master, dato che se, per l'ennesima volta lo dico io che sono un signor nessuno è un conto, ma se lo dice RAH ha sicuramente tutt'altro valore.
One can get into a long and boring discussion of video history, from 1/2" to Beta, VHS, CED, Laser, DVD, etc and their various inabilities to replicate the look of film in any way. Basically they could replicate content, i.e. story.
Even with DVD, one had only basic control over the black levels, shadow detail, color and other imagery that might be perceived in a normal home viewing environment.
Older master are irrelevant to our current technology, and the various constraints under which we all worked back in the dark ages of video. There was no way to replicate the look and texture of an answer print (or any print).
Which means that we now run an OCN, go through the entire color process and are able -- for the first time -- to accurately create a look and feel of a film. 4k will allow even more control.
Anyone attempting to compare a new, properly performed transfer, especially one filmmaker approved, against earlier home video incarnations is on a fool's errant.
Better to discuss running 4k with 96k audio from a 5 1/4" floppy.
RAH
Detto in poche parole: i paragoni con i supporti VIDEO precedenti al Blu Ray o con i Blu Ray realizzati con vecchi master, non hanno senso.